Isnin, 26 Disember 2016

SINGGANG IKAN SENANGIN


Assalamualaikum wbt..
Kembali bersiaran.. Hehe.. kali ni nak share satu resepi orang dulu-dulu yang sampai sekarang tetap popular. Masak singgang. Tapi singgang yang ni ada kelainan sedikit. Ada orang panggil singgang, tapi ada juga orang panggil masak pindang. Tapi mak kita panggil singgang serani. Alaa.. dalam kategori singgang juga la kan. Ehee..

Ni semua gara-gara tengok blog Kak Noor , dia punya gambar cantik betul la..Kita yang tengok pun sampai terkecur-kecur. haha.. Setiap sentuhan dari Kak Noor ni memang berseni. Dah la pandai masak, rajin bercucuk tanam, pandai menghias & dia sangat-sangat la peramah orangnya. Sikit pun dia tak sombong tau..

Ok la, jom kita tengok bagaimana cara-caranya.

RESEPI : SINGGANG IKAN SENANGIN
OLEH : ZAIDA (NAILY'S KITCHEN)

BAHAN-BAHAN :

  • Ikan senangin dalam 3-4 ekor saiz sederhana. Siang dan cuci bersih. Toskan.
  • Bawang merah 7 ulas *
  • Bawang putih 3 ulas *
  • Halia 2 inci *
  • Cili padi 15 biji *
  • 2 inci kunyit hidup *
  • 2 batang serai (dititik)
  • Rempah tumis (3 sekawan)
  • Air asam jawa
  • 2 biji tomato (dibelah 4)
  • Garam
  • Air
  • Sedikit minyak untuk menumis


Cara-cara :

  1. Tumbuk bahan-bahan yang bertanda *
  2. Panaskan sedikit minyak didalam periuk, kemudian  tumis bahan-bahan yang ditumbuk tadi dan rempah tumis 3 sekawan. Biarkan sehingga agak kekuningan .
  3. Masukkan juga 2 batang serai yang telah dititik. Kemudian masukkan air asam jawa. Tambah air sedikit demi sedikit hingga mendapat kepekatan yang disukai.
  4. Masukkan ikan senangin yang telah dicuci bersih.Biarkan sehingga mendidih.
  5. Masukkan sedikit garam dan rasa.
  6. Agak ikan dah hampir masak, masukkan juga tomato yang telah dibelah empat.
  7. Biarkan seketika, tutup api dan sedia untuk dihidang.



Pada yang tak tahu rupa bagaimana rupa ikan senangin, ni la rupanya. Isi yang lembut dan manis. Kalau digoreng camtu pun sedap. Makan dengan nasi panas renjis kicap. Uishhh.. Pejam mata sambil suap dalam mulut. Hahaha


Bahan-bahan tumbuk. Alaa.. Kalau malas menumbuk masuk je dalam blender..Hihihii.


Pada yang tak ada idea nak masak apa petang ni, boleh la mencuba resepi ni. Sedikit kelainan dari singgang biasa. Rasa masam, pedas secukup rasa.

SELAMAT MENCUBA.. :)








Isnin, 19 Disember 2016

SHAMPOO & SHOWER CREAM DARI GOOD VIRTUES CO.


Assalamualaikum semua.. :)

Kadang-kadang ada harinya kita rasa MALAS sangat-sangat. Hehehe.. Payah kalau penyakit malas ni bila hinggap kat tubuh dan akal. Sebab tu la blog ni kadangkala kalau boleh berbunyi mesti blog ni bunyi Krikkk Krikkk Krikkkkkkk.. Kahkah.

Ok.. Meh kita nak cerita, kita ada beli shampoo & mandian. Bau dia Subhanallah wangi betul. yang menariknya produk dari Good Virtues Co. ni mengandungi Habbatus Sauda atau dalam erti kata lain Black Seed Oil. Organik lagi... Tu yang tertarik terus beli. Lagipun packaging dia sangat-sangat la cantik. Harga pun berpatutan. Mandian tu kalau tak silap dalam Rm 12.++  700ml tau. Kat mana nak beli? Produk ni ada dijual di WATSONS. 

Ok.. Tu je nak cerita :p 

P/S : Cerita masak-masak nanti la ye esok-esok. Ada resepi pisang masak lemak, sambal sotong rendam.. Nak tengok gambar, boleh tengok kat Naily's Kitchen . jangan lupa Follow ek.. Hahahah :p

Rabu, 14 Disember 2016

KARI KAMBING 40 HARI & MEE BESEN ORI MELAKA


Assalamualaikum..
Terliur ke tidak tengok gambar di atas? Hahaha :D
Pada peminat nasi beriani atau nasi arab memang pasti akan terliur la kan kan.. Tengok daging kambing dia kussssmangat memang banyak. Memang puas la makan. Siap lepas makan tersandar kekenyangan. Hihihii


Ni la restorannya. Restoran kari kambing 40 hari. Tak dapat dipastikan kenapa nama kari kambing 40 hari tu. Adakah masak kambing berusia 40 hari? Adakah masak kambing selama 40 hari? Adakah kambing tu selepas disembelih disimpan selama 40 hari baru dimasak? Atau kedai dibuka selama 40 hari baru ada cuti? Haha.. Tu la antara jawapan persoalan diatas. Dah lama perasan kalau lalu highway kat Ayer Hitam. Kebetulan bulan lepas ada pergi Melaka, suami ajak makan kat sini. Uisshhhh kegembiraan melanda diri..Orang memang tak putus-putus. Dah macam pergi kenduri kahwin.

Makan kat sini ada diberi pilihan samaada nak makan dalam dulang ataupun makan dalam pinggan. Kita pilih makan dalam pinggan. Portion dalam pinggan tu memang banyak. Tak terhabis la. Sepinggan tu boleh makan berdua. Kalau nak tambah nasi kosong je kena tambah dalam Rm2 je kalau tak silap. Sepinggan nasi arab bersama lauk kari kambing/ayam lebih kurang Rm12-13 .Lupa la. 1 jug air sirap dalam Rm5. Kalau ambil dulang Rm45 sedulang.


Banyak kan lauknya.. Memang berbaloi-baloi. hehe.. Selesai makan bertolak la kami ke Melaka....


Ni pulak makan malam di Mee Besen Ori kat Durian Daun, Melaka yang femes tu.. Yang kita makan tu namanya Talam Western. Harganya Rm 35. 


Lupa nak ambik gambar menu. Gambar diambil dari blog Fiedan .


Kita ambil air Ribena Soda Laici. Sedap sangat rasanya. Kembung air lepas tu. Haha. Mak dengan suami kita pilih makan mee besen. Suami ambil mee kuning, mak pulak ambil mee soya. Mee soya tu sedap tau.



Gambar diambil dari En Google.. Ni la rupa mee soya tu. Rasa sup tu macam biasa je la, tak ada luar biasa pun.. Hehee.. Cuma harganya murah tapi portionnya banyak. Kalau nak pergi sini, pergi la awal-awal. Kata la nak makan malam kan, lepas maghrib je terus pergi la. Ni yang pergi lepas maghrib pon beratur kusssemangat panjang. Memang nasib sangat menyebelahi la. Dorang yang makan tu tak ambik masa lama. Jadi beratur ada la dalam 10-15 minit. Nasib disediakan kerusi masa beratur tu. Kalau bawa orang tua fikir la dua tiga kali. Kesian kot kalau dorang kena tunggu lama. Baik bawak makan tempat lain. Banyak kot tempat makan yang best kat Melaka ni.












Rabu, 7 Disember 2016

SUP AYAM KAMPUNG


Assalamualaikum..
Siapa suka makan sup? Tak kira la sup ayam ke, sup daging ke. sup tulang ke, sup ekor ke.. Sedappppp kan?? Hihii. Kita memang penggemar sup. Sup-sup yang kita sebut tadi tu semua kegemaran kita. 

Sup ayam kampung ni masak dah lama dah, masa hujan lebat, perut krukk krakk berbunyi-bunyi. Kihkih.. Ayam kampung masak sup.. Urmmmm manis sangat kuah dia. Bahan pun tak susah mana.

RESEPI : SUP AYAM KAMPUNG
OLAHAN : NAILY'S KITCHEN

BAHAN-BAHAN :

  • 1 ekor ayam kampung
  • 10 biji bawang merah*
  • 4 ulas bawang putih*
  • 2 inci halia *
  • 1 sudu besar ketumbar*
  • 1 sudu kecil jintan*
  • 3 biji kentang dibelah 4
  • Sup bunjut tulang (sebab dalam tu dah siap rempah tumis)hihi
  • Garam
  • Air
  • Daun sup (untuk hiasan)
  • Bawang goreng (untuk hiasan)
CARA-CARA :

  1. Kisar bahan-bahan yang bertanda *.
  2. Masukkan bahan yang telah dikisar didalam periuk. Tambah 1 jug air. Agak-agak tenggelam ayam.Masukkan sekali sup bunjut tulang.
  3. Biarkan mendidih, kemudian masukkan pula ayam.
  4. Biarkan sehingga ayam empuk. Masak ayam kampung ni perlukan masa yang sedikit lama. Tak macam ayam daging, cepat hancur. Kalau air berkurangan boleh tambah lagi air. 
  5. Agak-agak ayam dah nak empuk tu masukkan sekali kentang yang telah dibelah 4. Masukkan sekali garam. Sesuaikan rasa.
  6. Bila kentang dah empuk, boleh tutup api.
  7. Masa menghidang boleh ditaburkan dengan daun sup dan bawang goreng.
TIPS BAWANG GORENG :

  • Kalau tak ada bawang goreng yang dah siap, kita boleh juga buat bawang goreng tumis darat. 
  • Caranya tumis bawang merah dan bawang putih yan telah dimayang halus sehingga keperangan. Kemudian masukkan je dalam periuk sup yang telah siap dimasak. Tu la namanya tumis darat.

Sup bunjut tulang yang memudahkan lagi proses masak. Ehee


 Hujan-hujan sedap makan sup. Tak hujan pun sedap juga kan..




SELAMAT MENCUBA :)








Selasa, 6 Disember 2016

TOMYAM CAMPUR BERSAMA TELUR PUYUH


Assalamualaikum semua.. ✌
Tadaaa.. Semalam balik kerja tak tau nak masak apa. Nak masak ikan, masak ayam jemu dah.. Tapi tekak ni tekak melayu. Nak juga nasi.. Kihkih.. Kita buat je la tomyam sayur campur pula dengan telur puyuh rebus. Ni tomyam versi yang mudah. Main campak-campak je. Tunggu menggelegak.. Dah siappp.. hehe. Tomyam paste yang dalam tin tu kat rumah dah habis. Ni guna yang kiub je jenama Maggi. Pun sedap juga. Tapi tak sesedap guna tomyam paste dalam tin tu.. :p

Untuk resepi  kali ni kita masak guna periuk sedang tau. Kalau nak masak sikit pandai-pandai la korang adjust sayur mayur dia nak banyak mana, kuah nak banyak ke sikit terpulang la. Kita yang buat dia, ye tak? Jangan pening-pening. Masak tomyam je pun.. Kahkah..


Banyak perabah dalam ni. Perabah orang Johor kata tu maknanya bahan-bahan. Hihii. Sedap makan sayur ni.. Tomyam ni buat ratah je pun sedap.

RESEPI  : TOMYAM CAMPUR BERSAMA TELUR PUYUH
OLAHAN : NAILY'S KITCHEN

BAHAN-BAHAN :

  • Telur puyuh (rebus dan kopek kulitnya)
  • Bawang holland (potong 6, jangan hiris nipis tau)
  • Bawang putih (hiris nipis)
  • Halia (hiris nipis)
  • Kiub tomyam (guna jenama Maggi, nak guna jenama lain pun boleh)
  • Kiub ayam (guna jenama Knorr)
  • Sos tiram
  • Bunga Kobis
  • Baby Corn (jagung kecik tu)
  • Cendawan
  • Batang saleri
  • Tomato
  • Daun ketumbar (hiris halus)
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • Air
  • Garam
  • Gula
( Sayur tu tambah la apa lagi yang korang suka. Ni lebih kurang macam basic je. Nak banyak atau sikit terpulang.)


CARA-CARA :

  1. Tuang sedikit minyak dalam periuk yang telah dipanaskan. Masukkan bawang holland, bawang putih dan halia yang telah dihiris. Kacau sehingga agak keperangan.
  2. Masukkan air, kiub ayam dan kiub tomyam. Biarkan hingga mendidih. Kiub tomyam tu kalau masuk lebih makin sedap. Masukkan sekali sos tiram anggaran dalam satu sudu besar.
  3. Masukkan sayur yang keras dulu, contohnya bunga kobis, baby corn, lobak ke. Yang lembut macam cendawan, tomato dan batang saleri tu masuk kemudian. Biarkan seketika.
  4. Rasa kalau kuah kurang masin, boleh ditambah garam. Sebab kiub tu dah sedia masin. Masukkan juga sedikit gula. Kalau nak rasa pedas boleh juga ditambah cili padi.
  5. Masukkan pula telur puyuh yang telah dikupas sambil masuk sebiji dua dalam mulut. Haha. Masukkan sekali sayur yang lembut pula. Biar mendidih hingga sayur agak lembut. 
  6. Tutup api dan tabur daun ketumbar yang telah dihiris halus. Sedia untuk dihidang.

Nampak tak telur puyuh tu.. Sedap woihhh...Hihii. telur puyuh ni kan masak telur pindang pun sedap tau. Lagi sedap dari telur ayam. Tapi leceh nak masak telur pindang ni. Masak dia ambil tempoh yang lama. Ingat masa kawen dulu, rebus telur pindang ni makan masa sampai 3 hari. Selamat bukan kita yang merebusnya.. Mau rentung telur tu lupa nak tambah air. haha.



Telur ooo telur.. Kenapa kau sedap sangat?? 

SELAMAT MENCUBA & SELAMAT MEMASAK KENKAWAN ;)

Jap-jap.. Sapa tengok cerita ni??




THE LEGEND OF THE BLUE SEA 

❤ ❤ ❤ ❤
Hahaha.. LEE MIN HO ok !! TERJEBAK LAGI...








Isnin, 5 Disember 2016

AYAM MASAK UNGKEP


Assalamualaikum semua..
Ni menu makan malam tadi, dah pening nak masak apa. Tengok dalam peti ais ada ayam, renung punya renung, fikir punya fikir.. Apa la aku nak masak dengan ayam ni..Ermmm.. akhirnya terjadi la AYAM MASAK UNGKEP ni.. hehe.. Apa makna ungkep ek? Dana .. Apa makna ungkep ek? ke sapa-sapa orang jawa leh terangkan maksud ungkep. Yang kita faham maksud ungkep tu maknanya semua bahan yang dicampur dalam satu kuali biar mesra. Yeke? Hahaha :p


Ni bahan kisar untuk buat ungkep. Lupa nak ambil gambar kunyit hidup sekali. Kalau ikut resepi asal serai diketuk je. Ni kita buat dua-dua. Kisar dan ketuk.

RESEPI : AYAM MASAK UNGKEP
OLAHAN : NAILY'S KITCHEN


BAHAN-BAHAN :

  • 8-9 ketul ayam dicuci bersih .
  • 2 batang serai
  • 3 cawan air
  • minyak
  • garam
  • gula
  • 1/4 kotak santan (saya guna santan kotak jenama KARA)
BAHAN KISAR :

  • 10 biji bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 2 inci halia
  • 2 inci kunyit hidup
  • 2 batang serai
  • 2 sudu besar ketumbar
  • 1 sudu besar jintan
  • 20 biji cili padi ( kalau nak pedas tambah lagi, kalau tak suka pedas kurangkan)


CARA-CARA :

  1. Panaskan minyak didalam kuali. Tumis semua bahan kisar sehingga terbit minyak.
  2. Masukkan serai yang telah diketuk dan ayam yang telah dicuci bersih. Gaul rata.
  3. Masukkan pula lebih kurang 3 cawan air. Tutup kuali rapat-rapat.
  4. Agak-agak kuah sudah mengering sedikit, masukkan pula garam, gula dan sedikit santan. Kalau tak masukkan santan pun boleh juga. Tapi nak tambah rasa lemak sedikit boleh la tambah sedikit santan. Kalau letak banyak sangat dah jadi rendang nanti. Hihii..
  5. Kacau sekali sekala agar ayam tak hangus. Sesuaikan rasa garam. Jika kurang masin boleh tambah sedikit lagi garam.
  6. Bila kuah dah kering, boleh tutup api. Tapi kalau suka ayamnya berkuah jangan masak terlalu kering. Biarkan ada sedikit kuah. Sedia untuk dihidang.

Bukan setakat makan dengan nasi je, makan roti cicah kuahnya pun sedap. Nak-nak dah diperangat keesokkan harinya. Lagi sedap rasanya. Pagi tadi bawa bekal pergi kerja. Hihii.. Sedapppp.. :p
Korang kalau dah tak tau nak masak apa, boleh la cuba masak ayam ungkep ni. Senang, mudah dah cepat. Dalam setengah jam dah siap masak. Tapi kalau guna ayam kampung lagi sedap rasa dia. Yelaa ayam kampung kan rasa dagingnya manis.


SELAMAT MENCUBA :)




Ahad, 4 Disember 2016

ASAM REBUS IKAN TENGGIRI



Assalamualaikum semua..
Lama rasanya tak bersiaran. Ehee.. Ni gambar lunch tadi.. Tekak tak berapa nak sedap la. Pau rendang tu sedap tau.. :p


Gambar asam rebus ikan tenggiri ni pun dah berkurun simpan dalam folder. Ehee. Acah-acah sibuk hujung tahun katakan.. Resepi Asam Rebus kali ni ada kelainan sikit. Kita guna lada hidup a.k.a lada merah besar tu. Rasanya lebih sedap dari guna lada kering tau. Jom kita tengok bahan-bahan yang digunakan. Senang je, lebih kurang macam masak asam pedas juga.

Bahan-bahan :

  • 1 ekor ikan tenggiri yang telah dicuci bersih.
  • 7 batang lada merah*
  • 2 buku bawang besar*
  • 3 ulas bawang putih*
  • Seinci halia*
  • Seinci kunyit hidup* 
  • Sedikit belacan (optional)*
  • Air asam jawa
  • Garam
  • Sedikit gula
Cara-cara :

  1. Kisar bahan-bahan yang bertanda * . Masukkan kedalam periuk. Masukkan juga air asam jawa. Agak-agak jangan terlalu pekat. Asam rebus kebiasaannya cair  bukan seperti asam pedas. Asam pedas makin pekat makin syok makan. Hihii
  2. Biarkan ia mendidih seketika. Masukkan ikan tenggiri yang telah dicuci bersih.
  3. Masukkan juga garam dan sedikit gula. Biarkan sehingga ikan tersebut masak. Sesuaikan rasa garam dan jika kurang masam, boleh juga kita letak sekeping asam keping.
  4. Jika rasa dah sesuai dengan tekak,boleh la tutup api dan sedia untuk dihidang.



Pernah korang makan asam rebus ikan ni dengan tempoyak?? Haha..pelik ke? Tak ada la pelik.. Sedapppppp sangat tau korang. Haha. Masukkan dalam mangkuk bubuh kuah banyak-banyak, lepas tu masukkan sesudu dua tempoyak. Perghhh makan dengan nasi panas-panas. Meletopp la rasa dia. Tapi korang jangan la masukkan tempoyak dalam periuk. Sian kat orang lain yang tak makan tempoyak. Lagi pun tak sedap kalau masuk sekali dalam periuk. Yang sedap masa nak makan tu bubuh dalam mangkuk.. Slurrrpppp hirup kuah dia.. Hihii. Anak panggil pun tak toleh.. Kahkahkah.

SELAMAT MENCUBA ;)







Ahad, 20 November 2016

MOON LOVERS : SCARLET HEART RYEO


Assalamualaikum semua..
Aihhhh.. hari ni malas nak cerita pasal masak-masak. Sebab dalam kepala otak ni asyik la teringat-ingat cerita kat atas ni. Serba serbi tak kena dibuatnya. Padahal cerita ni dah lama habis. Kihkih.. Teruk betul penangannya. Ni yang malas kalau terjebak dengan movie / drama / novel yang best. Boleh bikin hidup huru hara.

Jangan kecam kita ye.. Hahaha :D
Rasa macam kita la yang bercinta. Macam hilang separuh dari jiwa ni. Kadang tetiba boleh senyum sorang-sorang. Kadang pulak tu dok termenung jauh. Kan payah macam ni. Nak buat apa pun serba tak kena. Dalam kepala ni dok merewang je ntah kemana.


Wook cinta pertama. So cinta sampai mati. Aihhhh... Dah la ending tak best. Susah hati tau tak. Bila nak sambung lagi part 2??? Kasi la happy ending. Wook ni kan kalau senyum.. alahaiiiiiiiiiiiiiii ... Cair hati ni. Dah la lemah lembut, tapi So pulak sikap dia tegas. Sentiasa melindungi Soo. Kalau dah dia kata nak, nak la jugak. Dia tau apa yang dia mau. Tu la Wook, lambat sangat. Tunggu.. tunggu.. tunggu... Kan mampu tengok je. 


Sian Wook.. Kalau kita tak tau nak pilih yang mana. Dua-dua kita suka.. Hakhak. :p Dasar tamak. Tengok tu sian Wook... Sedih tau hati mikir cinta tak kesampaian ni. Separuh jiwaku pergi... Kahkah.
So.. Tu la ego ego sangat, sampai kesayangan awak mati pun awak tak dapat jumpa. T.T
Ishhhhh.. teruk betul sakit kali ni.. Mohon akal berfikir la secara waras. Tu drama je cik kak.. Kalau kita, kita tetap pilih So.. Sebab So sentiasa melindungi.. :p

Sekian, terima kasih.. T.T

Rabu, 16 November 2016

SOTONG GORENG KUNYIT PASTI SEDAPPPP


Assalamualaikum ..
Tajuk kemain, nak sedap saje.. Haha. Iye la mana ada orang makan tak nak sedap kan? Sotong goreng kunyit ni memang kegemaran anakanda kesayangan hamba. Kalau sotong masak sambal ke, tak dipandang dia.. Cerewet anak dara sorang ni. Makan memang memilih. Apa yang dia suka je dia makan. Tapi bukan yang susah-susah pun yang dia nak.. Ikan masin sepat dia punya kesukaan. Makan dengan nasi putih pun jadi. Tak payah kuah.

Resepi sotong goreng kunyit ni amat la mudah dan bahan-bahan tak perlu banyak sangat . Sotong perlu segar dan pastikan  tidak dimasak terlalu lama untuk mengelakkan ia jadi liat. Jom kita tengok resepinya.

Bahan-bahan :

Sotong lebih kurang 1kg
3/4 camca besar serbuk kunyit
3 ulas bawang putih,hiris halus
2 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
2 biji cili merah, hiris
2 biji cili hijau, hiris
Seinci halia, hiris
Garam secukup rasa

Cara Membuatnya :

1. Sotong dibersihkan, cuci dan toskan. Kemudian gaul dengan serbuk kunyit dan aesikit garam. Perap dalam 5 minit.

2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang putih dan halia hingga naik aromanya. Masukkan pula sotong yang telah ditoskan tadi. Besarkan api dan gaul rata. Tambah bawang besar, cili merah dan hijau. Kacau rata.

3. Tambah garam secukup rasa, biarkan seketika. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Sedia dihidang bersama nasi panas. Fuhhhh.. Nikmat mana yang hendak didustakan??



Tengok sotong tu memang tak dihiris. Biarkan seketul-seketul sebab ada telur sesetengahnya. Tak semua yang bertelur. Nyummm sedappp.. :p


SELAMAT MENCUBA :)





Ahad, 13 November 2016

IKAN SELAR GORENG MASAK KICAP


Assalamualaikum..
Hari ni kita share resepi yang agak senang sangat-sangat. Ni la resepi mudah khususnya bagi ibu-ibu yang bekerja. Kita bekerja bukan alasan ye untuk tak nak memasak. Jangan malas-malas ye ibu-ibu. Sesekali tu tak apa la. Hehe .. Masak yang ringkas pun ok. 


Bahan-bahan :

1. Ikan selar yang telah digoreng (tahu kan nak goreng ikan?kiki)
2. Bawang holland (kalau tak ada guna je bawang besar). Hiris bulat.
3. Bawang putih 2 ulas (hiris).
4. Halia (hiris).
5. Cili besar (belah dua jangan putus).
6.Cili padi (hiris). Pada yang suka pedas boleh tambah, kalau taknak pun tak apa.
7. Kicap manis
8. Sedikit garam
9. Sedikit cuka ( kalau tak ada boleh ganti dengan asam keping).
10. Rempah tumis 

Cara Masak :

- Panaskan sedikit minyak. Tumis rempah tumis sekejap. Lepas tu masukkan bahan-bahan yang telah dihiris tadi.

- Bila agak layu bahan yang ditumis tu, tuangkan kicap manis. Tambah sedikit air biar tak terlalu pekat. Biarkan mendidih.

- Masukkan juga sedikit cuka. Kalau tak ada boleh gantikan dengan asam keping. 

- Rasa. Kalau kurang masin boleh ditambah sedikit garam. Masukkan ikan yang telah digoreng tadi. Gaul rata dan tutup api. Sedia untuk dihidang.



Senang kan? Anak-anak mesti suka. Budak-budak kan tak suka pedas. Lauk ni sesuai la untuk budak. Kita yang dewasa pun suka. Hehe.

Rabu, 9 November 2016

CUCUR BILIS a.k.a JEMPUT-JEMPUT KATA ORANG JOHOR


Assalamualaikum ...
Awak-awak dah sarapan semua? Ni pun sarapan minggu lepas punya.. Minggu lepas tengok kat instagram semua blogger-blogger masakan dok upload gambar segala macam cucur..aihhhh... mana boleh tahan. Merembes-rembes air liur dalam mulut bertakung. Kahkah :D

Tak fikir apa dah.. apa kata kita buat cucur yang paling senang. Cucur bilis campur bawang. Tapi ada orang tak suka bawang kan? Pada yang tak suka tu tak payah la letak. Kalau nak letak kentang pun boleh juga. Orang johor kebanyakkan tak panggil cucur. Kitorang panggil jemput-jemput. Ehee. Ye laa kan bentuk dia sejemput je. Tu yang dipanggil jemput-jemput. Agaknya la tu kot.


Tips untuk mendapatkan tekstur yang rangup diluar dan lembut di dalam iaitu menggunakan air suam. Jangan guna air panas atau air sejuk. Lagi satu untuk bancuhan anggaran 2 cawan tepung gandum tambahkan 1 sudu kecil baking powder. Itu yang buat dia gebu dan rangup. Senang kan? 

Bancuh air suam bersama sedikit garam. Masukkan 2 cawan tepung gandum dalam bekas. Campur dengan bawang yang telah dipotong dadu. Masukkan sedikit ikan bilis. Gaul rata, kemudian masukkan sesikit demi sedikit air suam tadi. Jangan pekat sangat jangan cair sangat. Boleh juga kalau nak tambah kentang dan daun sup. Lagi sedap rasanya. Lepas tu apa lagi.. panaskan minyak dan goreng sehingga perang. Bukan hangus ye. Hehe :p

Sedia untuk dihidang. Sedap dimakan bersama-sama sos cili. Kalau rajin boleh buat pencicah sendiri. Lagi sedap dari sos cili. Rendam dalam 4 tangkai cili kering yang telah dipotong dalam air panas. Bila dah lembut cili kering tu tumbuk sehingga lumat bersama dengan 2 ulas bawang putih. Letak garam dan gula sedikit. Tumbuk sampai lumat tau. Lepas tu letak sedikit air masak. Tadaaa.. Siap dah sos pencicah yang dibuat sendiri. Haaa.. Bangga tak pandai buat sos pencicah? Kikiki.

 Ni semua mak yang ajar. Sebenarnya kan apa saja dari air tangan seorang emak adalah yang terbaik. Mananya tak terbaik. Apa-apa disertakan dengan kasih sayang. Makan kat kedai termewah sekali pun tak akan dapat tandingi air tangan mak. Kita yang dah tua bangka pun kadang-kadang paksa mak kita suap kita makan.. Haha.. Nanti anak kita marah. Sibuk je dia tu.. Kahkahkah. Korang makan bersuap lagi tak macam saya????


SELAMAT MENCUBA... :)



Selasa, 8 November 2016

SAMBAL TUMIS UDANG MELETOPS


Assalamualaikum semua..

Gambar yang kat atas tu menu minggu lepas. Dapat  udang baru naik laut. Uishhhh memang manis la rasanya. Memang beza sangat rasa dengan udang yang kat pasar tu. Walaupun tak la besar sangat udang yang kita dapat ni, yang penting fresh.

Bahan-bahan macam biasa la nak masak sambal tu. Kisar bawang, bawang putih, sikit belacan . Tumis bahan- bahan kisar. Masukkan pula cili kisar dalam 2 senduk. Ikut masing-masing punya pedas la. Tumis sampai garing lada dan bawang. Kemudian masukkan pula air asam jawa dalam suku cawan. Biar pekat. Dah pekat tu masukkan sedikit gula dan garam. Kemudian masukkan udang. Agak udang dah nak masak boleh masukkan bawang yang telah dihiris bulan separuh. Rasa dan matikan api. Sedia untuk dihidang.


SELAMAT MENCUBA...


Jumaat, 4 November 2016

RESEPI : SIPUT SEDUT MASAK LEMAK BERSAMA LABU


Assalamualaikum dan salam sabtu.
Semalam pergi 'paso lambak' a.k.a pasar malam dekat Pontian. Ternampak ada orang jual siput sedut. Biasa kita nampak kecik-kecik je kan.. Ni beso siput sedutnya. Senang nak buang bontot siput tu. Kalau kecik silap-silap boleh terketuk jari. Haha. Makin gebus la jari yang sedia gebus gebas ni..  :p

Hari ni kita share resepi masak lemak siput sedut ye.. Kita campur dengan labu manis. Siput sedut ni masak sambal kering-kering pun sedap jugak. Tapi hari ni teringin masak lemak. Rasanya lemak-lemak manis sebab campur dengan labu kan..


Bahan-bahan :

  • 1kg siput sedut (boleh tahan mahal sekilo rm 12 .. apa yang murah sekarang ya?hehe)
  • Setengah biji labu manis (potong kiub)
  • Bawang merah 4 biji *
  • Bawang putih 2 ulas *
  • Seinci kunyit hidup *
  • Segenggam kecil ikan bilis
  • Santan (saya guna santan 1 kotak)
  • Garam
  • Air dalam 3 cawan (kalau pekat sangat tambah air)

Cara-cara :
  1. Kisar bahan-bahan yang bertanda * . Ehhh jangan lupa siput tu buang bontotnya.. Kalau tak buang sampai kesudah la kau sedut tak keluar isinya.. Haha :D Cucu bersih-bersih siput dan tos. Ketepikan dulu.
  2. Kemudian, bahan-bahan yang telah dikisar tu masukkan ke dalam periuk.
  3. Masukkan 3 cawan air. Biarkan mendidih.
  4. Kemudian masukkan satu kotak santan. Masukkan juga siput yang telah dicuci bersih. Biarkan seketika.
  5. Masukkan pula labu, biarkan mendidih. Jaga api jangan sampai membuak pula kuahnya. Jangan lupa letak garam. Sesuaikan rasa.
  6. Bila labu dah lembut boleh tutup api dan sedia dihidang. Sesuai dimakan bersama nasi panas, ikan goreng dan sambal belacan beserta ulam-ulaman.



SELAMAT MENCUBA :)






Isnin, 31 Oktober 2016

SOTO SEDAP YANG MEMANG SEDAP


Assalamualaikum..
Badan hari ni rasa lesu betul la. Demam dari hari tu kejap hilang kejap datang. Siap pakej dengan selsema dan batuk. Suara pun sengau semacam, mujur tak macam angsa.. haha

Tengok tak gambar kat atas tu? Fuhhh.. soto kan? Percaya tak kita makan soto ni kat kampung orang bunian??Haaaaaa?? Iye wak..kita tak tipu..hihii

Nama kampung tu Kg Sri Bunian. Terletak di daerah Pontian, Johor. Kedai makan ni warung biasa-biasa je. Warung kampung, tapiiiiiii jangan pandang sebelah mata tau .. Walaupun warung kampung je.. makanan dia.. MasyaAllah sedapnya..

Selain dari soto, nasi goreng kampung dia pun mabelesss..hihi
Mula-mula dulu dok dengar orang cakap sedap makan kat situ,tapi bila sendiri dah rasa..memang sedap sangat. Nampak je kuah dia macam cair kan? putih bening je.. Tapi rasa dia serba serbi cukup. Kita suka soto yang kuahnya cair. Tapi nak la yang rasa sedap.. Bukan rasa air masak. Haha..Letak pulak dengan sambal kicap..Ermmmm.. haha. Cukup lengkap rasanya. Hirup kuah soto yang panas-panas.. Dengan nasi impit yang lembut..Nyaman masuk tekak.. Haha ♥♥♥♥♥ 

Pada sesiapa yang ada pergi ke daerah Pontian.. boleh la cuba pergi ke Warung Soto Sri Bunian. Lupa nak ambil gambar warungnya. Orang Johor dan sambal kicap berpisah tiada.. Jom layan lagi satu gambar. Jadi laaaa..