Selasa, 14 Februari 2017

MASAK LEMAK CILI API TELUR IKAN TENGGIRI


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua..
Jeng Jeng Jeng... Siapa kat sini peminat telur ikan? hehe.. Kita geng la.. Goreng pun sodap ni.. Tapi masa ni tekak teringin makan masak lemak cili api. Sedap tau dapat pulak telur ikan gemuk-gemuk..kihkih


Bahan-bahan :

  • Telur ikan tenggiri (cuci dengan air limau utk hilangkan bau hanyir, cuci bersih dan tos. Ketepikan.)
  • 5 ulas bawang merah *
  • 2 ulas bawang putih *
  • seinci kunyit *
  • segenggam cili padi (nak pedas tambah lagi)*
  • 1 kotak santan
  • 2 batang serai diketuk
  • 2 helai daun kunyit
  • 2 keping asam keping
  • Air secukupnya
  • Garam

Cara-cara :

  1. Tumbuk bahan-bahan yang bertanda *..Kalau malas masuk je blender..hehe. Masukkan kedalam periuk, tambah santan dan air. Ikut kepekatan yang dimahukan.Biarkan sedikit mendidih.
  2. Masukkan pula telur ikan yang telah dicuci bersih. Masukkan juga serai yang telah diketuk dan asam keping. Biarkan mendidih dengan api yang sederhana perlahan.
  3. Agak menggelegak masukkan daun kunyit yang telah diracik / digunting. Tambah garam dan rasa. Biar seketika dan agak telur ikan dah masak boleh tutup api. Sedia untuk dihidang.


Cuba la mana yang belum pernah cuba tu.. Sedap tau telur ikan ni..

SELAMAT MENCUBA :)