Ahad, 27 Januari 2019

DAGING SALAI MASAK LEMAK CILI PADI BERSAMA BELIMBING BULUH


Assalamualaikum semua pembaca yang budiman. Perghhhh lama betul rasanya blog ni ditinggalkan. Hahaha 😆😆

Meh la kita kongsi resepi Daging Salai Masak Lemak Cili Padi bersama Belimbing Buluh ni. Tengok gambar ni pon dah terkecur rasa. 😄😄

Bahan-bahan :

  • 1/2 kg daging salai 
  • Belimbing buluh
  •  5 ulas bawang merah *
  • 2 ulas bawang putih *

  • seinci kunyit *
  • segenggam cili padi (nak pedas tambah lagi)*
  • 1 kotak santan
  • 2 helai daun kunyit
  • 2 keping asam keping
  • Garam
Cara-cara :

  1.  Daging dihiris nipis dan cuci bersih utk membuang habuk dan kesan salai kemudian rebus sehingga daging empuk.
  2. Tumbuk bahan-bahan yang bertanda * . Masukkan bahan tumbuk bersama daging yang direbus supaya bahan tumbuk mesra dengan daging. Biarkan mendidih.
  3. Kemudian masukkan santan dan kacau rata. Kemudian masukkan asam keping, daun kunyit dan belimbing buluh. 
  4. Akhir sekali masukkan garam dan serbuk perasa jika suka.
  5. Biarkan kuah sedikit pekat. Baru umphhhh . Hihii
Sedia untuk dihidang bersama nasi panas.

** Kalau ikut resepi orang Nogori, diaorang tak letak bawang semua tu, cuma tumbuk cili padi dan kunyit je. Kita ikut rasa sendiri je. hehe

Selamat Mencuba.. Cuba jangan tak cuba !!
Sekali rasa siap bertambah-tambah nasi 😄😄

2 ulasan:

  1. mmg sedap nih, tp nk nyarik daging salai tu yg lembut payah sikit hehehe...

    mana la ko menghilang setahun hilang wei

    BalasPadam
    Balasan
    1. ape guna ko ade noxxa dana? kikiki rebus la dulu,bru masak mcm biase
      aku lupa aku ade blog dana..adoiilaaa :p

      Padam