Selasa, 15 Ogos 2017

CUCUR VIRAL / CUCUR BILIS GEBU GEBAS COMEY LOTE


Assalamualaikum wbt pembaca sekalian..
Hari kita nak cerita tentang cucur viral yang sibuk orang dok cakap sana sini..kiki
Semua benda nak diviralkan ek.. Rasanya cucur yang gebu gebas ni dah wujud zaman tok nenek moyang kita lagi kan. Kalau maktok kita hidup lagi mesti dia gelak .. Yelaa maktok, kita cucu-cucu ni baru nak hidup. Ada je yang baru nak kenal apa tu cucur, orang Johor panggil jemput-jemput, sebab bentuk dia sejemput je kan.
Yang viral tu cucur manis, yang ni kita buat cucur bilis. Sedap jugak. Jom kita tengok resepinya.

Bahan-bahan :

2 cawan tepung gandum
1/2 buku bawang merah (cincang dadu)
Sedikit ikan bilis (cuci bersih)
Sedikit daun sup (hiris halus)
Garam
Air panas menggelegak (yang dipanaskan sampai menggelegak,kalau guna air panas biasa kurang menjadi nanti)

Cara-cara:

  • Panaskan air dalam periuk, letak sedikit garam. Biar hingga menggelegak.
  • Masukkan tepung, ikan bilis, bawang yang dicincang, daun sup ke dalam bekas. Gaul biar sebati. Buat lubang ditengah-tengah.
  • Curah sedikit demi sedikit air panas yang menggelegak tadi. Kacau menggunakan sudu. jangan sesekali guna tangan, ada kang melecur jari-jari manis tu.
  • Gaul sebati,biarkan sedikit suam dan bolehlah dibulat-bulatkan. Kalau nak comel-comel bulatkan kecil sedikit, kalau nak cepat habis bulatkan besar sikit. Haha.. Kita buat dia kan.
  • Panaskan kuali dengan minyak, bila minyak dah panas bolehlah mula menggoreng cucur tadi. Agak kekuningan angkat dan tos.
  • Sedia untuk dimakan dengan sos kegemaran anda.



Tadaa... sedap oii makan masa hujan-hujan ni. Hihii

SELAMAT MENCUBA :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan