Isnin, 26 Disember 2016

SINGGANG IKAN SENANGIN


Assalamualaikum wbt..
Kembali bersiaran.. Hehe.. kali ni nak share satu resepi orang dulu-dulu yang sampai sekarang tetap popular. Masak singgang. Tapi singgang yang ni ada kelainan sedikit. Ada orang panggil singgang, tapi ada juga orang panggil masak pindang. Tapi mak kita panggil singgang serani. Alaa.. dalam kategori singgang juga la kan. Ehee..

Ni semua gara-gara tengok blog Kak Noor , dia punya gambar cantik betul la..Kita yang tengok pun sampai terkecur-kecur. haha.. Setiap sentuhan dari Kak Noor ni memang berseni. Dah la pandai masak, rajin bercucuk tanam, pandai menghias & dia sangat-sangat la peramah orangnya. Sikit pun dia tak sombong tau..

Ok la, jom kita tengok bagaimana cara-caranya.

RESEPI : SINGGANG IKAN SENANGIN
OLEH : ZAIDA (NAILY'S KITCHEN)

BAHAN-BAHAN :

  • Ikan senangin dalam 3-4 ekor saiz sederhana. Siang dan cuci bersih. Toskan.
  • Bawang merah 7 ulas *
  • Bawang putih 3 ulas *
  • Halia 2 inci *
  • Cili padi 15 biji *
  • 2 inci kunyit hidup *
  • 2 batang serai (dititik)
  • Rempah tumis (3 sekawan)
  • Air asam jawa
  • 2 biji tomato (dibelah 4)
  • Garam
  • Air
  • Sedikit minyak untuk menumis


Cara-cara :

  1. Tumbuk bahan-bahan yang bertanda *
  2. Panaskan sedikit minyak didalam periuk, kemudian  tumis bahan-bahan yang ditumbuk tadi dan rempah tumis 3 sekawan. Biarkan sehingga agak kekuningan .
  3. Masukkan juga 2 batang serai yang telah dititik. Kemudian masukkan air asam jawa. Tambah air sedikit demi sedikit hingga mendapat kepekatan yang disukai.
  4. Masukkan ikan senangin yang telah dicuci bersih.Biarkan sehingga mendidih.
  5. Masukkan sedikit garam dan rasa.
  6. Agak ikan dah hampir masak, masukkan juga tomato yang telah dibelah empat.
  7. Biarkan seketika, tutup api dan sedia untuk dihidang.



Pada yang tak tahu rupa bagaimana rupa ikan senangin, ni la rupanya. Isi yang lembut dan manis. Kalau digoreng camtu pun sedap. Makan dengan nasi panas renjis kicap. Uishhh.. Pejam mata sambil suap dalam mulut. Hahaha


Bahan-bahan tumbuk. Alaa.. Kalau malas menumbuk masuk je dalam blender..Hihihii.


Pada yang tak ada idea nak masak apa petang ni, boleh la mencuba resepi ni. Sedikit kelainan dari singgang biasa. Rasa masam, pedas secukup rasa.

SELAMAT MENCUBA.. :)








Isnin, 19 Disember 2016

SHAMPOO & SHOWER CREAM DARI GOOD VIRTUES CO.


Assalamualaikum semua.. :)

Kadang-kadang ada harinya kita rasa MALAS sangat-sangat. Hehehe.. Payah kalau penyakit malas ni bila hinggap kat tubuh dan akal. Sebab tu la blog ni kadangkala kalau boleh berbunyi mesti blog ni bunyi Krikkk Krikkk Krikkkkkkk.. Kahkah.

Ok.. Meh kita nak cerita, kita ada beli shampoo & mandian. Bau dia Subhanallah wangi betul. yang menariknya produk dari Good Virtues Co. ni mengandungi Habbatus Sauda atau dalam erti kata lain Black Seed Oil. Organik lagi... Tu yang tertarik terus beli. Lagipun packaging dia sangat-sangat la cantik. Harga pun berpatutan. Mandian tu kalau tak silap dalam Rm 12.++  700ml tau. Kat mana nak beli? Produk ni ada dijual di WATSONS. 

Ok.. Tu je nak cerita :p 

P/S : Cerita masak-masak nanti la ye esok-esok. Ada resepi pisang masak lemak, sambal sotong rendam.. Nak tengok gambar, boleh tengok kat Naily's Kitchen . jangan lupa Follow ek.. Hahahah :p

Rabu, 14 Disember 2016

KARI KAMBING 40 HARI & MEE BESEN ORI MELAKA


Assalamualaikum..
Terliur ke tidak tengok gambar di atas? Hahaha :D
Pada peminat nasi beriani atau nasi arab memang pasti akan terliur la kan kan.. Tengok daging kambing dia kussssmangat memang banyak. Memang puas la makan. Siap lepas makan tersandar kekenyangan. Hihihii


Ni la restorannya. Restoran kari kambing 40 hari. Tak dapat dipastikan kenapa nama kari kambing 40 hari tu. Adakah masak kambing berusia 40 hari? Adakah masak kambing selama 40 hari? Adakah kambing tu selepas disembelih disimpan selama 40 hari baru dimasak? Atau kedai dibuka selama 40 hari baru ada cuti? Haha.. Tu la antara jawapan persoalan diatas. Dah lama perasan kalau lalu highway kat Ayer Hitam. Kebetulan bulan lepas ada pergi Melaka, suami ajak makan kat sini. Uisshhhh kegembiraan melanda diri..Orang memang tak putus-putus. Dah macam pergi kenduri kahwin.

Makan kat sini ada diberi pilihan samaada nak makan dalam dulang ataupun makan dalam pinggan. Kita pilih makan dalam pinggan. Portion dalam pinggan tu memang banyak. Tak terhabis la. Sepinggan tu boleh makan berdua. Kalau nak tambah nasi kosong je kena tambah dalam Rm2 je kalau tak silap. Sepinggan nasi arab bersama lauk kari kambing/ayam lebih kurang Rm12-13 .Lupa la. 1 jug air sirap dalam Rm5. Kalau ambil dulang Rm45 sedulang.


Banyak kan lauknya.. Memang berbaloi-baloi. hehe.. Selesai makan bertolak la kami ke Melaka....


Ni pulak makan malam di Mee Besen Ori kat Durian Daun, Melaka yang femes tu.. Yang kita makan tu namanya Talam Western. Harganya Rm 35. 


Lupa nak ambik gambar menu. Gambar diambil dari blog Fiedan .


Kita ambil air Ribena Soda Laici. Sedap sangat rasanya. Kembung air lepas tu. Haha. Mak dengan suami kita pilih makan mee besen. Suami ambil mee kuning, mak pulak ambil mee soya. Mee soya tu sedap tau.



Gambar diambil dari En Google.. Ni la rupa mee soya tu. Rasa sup tu macam biasa je la, tak ada luar biasa pun.. Hehee.. Cuma harganya murah tapi portionnya banyak. Kalau nak pergi sini, pergi la awal-awal. Kata la nak makan malam kan, lepas maghrib je terus pergi la. Ni yang pergi lepas maghrib pon beratur kusssemangat panjang. Memang nasib sangat menyebelahi la. Dorang yang makan tu tak ambik masa lama. Jadi beratur ada la dalam 10-15 minit. Nasib disediakan kerusi masa beratur tu. Kalau bawa orang tua fikir la dua tiga kali. Kesian kot kalau dorang kena tunggu lama. Baik bawak makan tempat lain. Banyak kot tempat makan yang best kat Melaka ni.












Rabu, 7 Disember 2016

SUP AYAM KAMPUNG


Assalamualaikum..
Siapa suka makan sup? Tak kira la sup ayam ke, sup daging ke. sup tulang ke, sup ekor ke.. Sedappppp kan?? Hihii. Kita memang penggemar sup. Sup-sup yang kita sebut tadi tu semua kegemaran kita. 

Sup ayam kampung ni masak dah lama dah, masa hujan lebat, perut krukk krakk berbunyi-bunyi. Kihkih.. Ayam kampung masak sup.. Urmmmm manis sangat kuah dia. Bahan pun tak susah mana.

RESEPI : SUP AYAM KAMPUNG
OLAHAN : NAILY'S KITCHEN

BAHAN-BAHAN :

  • 1 ekor ayam kampung
  • 10 biji bawang merah*
  • 4 ulas bawang putih*
  • 2 inci halia *
  • 1 sudu besar ketumbar*
  • 1 sudu kecil jintan*
  • 3 biji kentang dibelah 4
  • Sup bunjut tulang (sebab dalam tu dah siap rempah tumis)hihi
  • Garam
  • Air
  • Daun sup (untuk hiasan)
  • Bawang goreng (untuk hiasan)
CARA-CARA :

  1. Kisar bahan-bahan yang bertanda *.
  2. Masukkan bahan yang telah dikisar didalam periuk. Tambah 1 jug air. Agak-agak tenggelam ayam.Masukkan sekali sup bunjut tulang.
  3. Biarkan mendidih, kemudian masukkan pula ayam.
  4. Biarkan sehingga ayam empuk. Masak ayam kampung ni perlukan masa yang sedikit lama. Tak macam ayam daging, cepat hancur. Kalau air berkurangan boleh tambah lagi air. 
  5. Agak-agak ayam dah nak empuk tu masukkan sekali kentang yang telah dibelah 4. Masukkan sekali garam. Sesuaikan rasa.
  6. Bila kentang dah empuk, boleh tutup api.
  7. Masa menghidang boleh ditaburkan dengan daun sup dan bawang goreng.
TIPS BAWANG GORENG :

  • Kalau tak ada bawang goreng yang dah siap, kita boleh juga buat bawang goreng tumis darat. 
  • Caranya tumis bawang merah dan bawang putih yan telah dimayang halus sehingga keperangan. Kemudian masukkan je dalam periuk sup yang telah siap dimasak. Tu la namanya tumis darat.

Sup bunjut tulang yang memudahkan lagi proses masak. Ehee


 Hujan-hujan sedap makan sup. Tak hujan pun sedap juga kan..




SELAMAT MENCUBA :)








Selasa, 6 Disember 2016

TOMYAM CAMPUR BERSAMA TELUR PUYUH


Assalamualaikum semua.. ✌
Tadaaa.. Semalam balik kerja tak tau nak masak apa. Nak masak ikan, masak ayam jemu dah.. Tapi tekak ni tekak melayu. Nak juga nasi.. Kihkih.. Kita buat je la tomyam sayur campur pula dengan telur puyuh rebus. Ni tomyam versi yang mudah. Main campak-campak je. Tunggu menggelegak.. Dah siappp.. hehe. Tomyam paste yang dalam tin tu kat rumah dah habis. Ni guna yang kiub je jenama Maggi. Pun sedap juga. Tapi tak sesedap guna tomyam paste dalam tin tu.. :p

Untuk resepi  kali ni kita masak guna periuk sedang tau. Kalau nak masak sikit pandai-pandai la korang adjust sayur mayur dia nak banyak mana, kuah nak banyak ke sikit terpulang la. Kita yang buat dia, ye tak? Jangan pening-pening. Masak tomyam je pun.. Kahkah..


Banyak perabah dalam ni. Perabah orang Johor kata tu maknanya bahan-bahan. Hihii. Sedap makan sayur ni.. Tomyam ni buat ratah je pun sedap.

RESEPI  : TOMYAM CAMPUR BERSAMA TELUR PUYUH
OLAHAN : NAILY'S KITCHEN

BAHAN-BAHAN :

  • Telur puyuh (rebus dan kopek kulitnya)
  • Bawang holland (potong 6, jangan hiris nipis tau)
  • Bawang putih (hiris nipis)
  • Halia (hiris nipis)
  • Kiub tomyam (guna jenama Maggi, nak guna jenama lain pun boleh)
  • Kiub ayam (guna jenama Knorr)
  • Sos tiram
  • Bunga Kobis
  • Baby Corn (jagung kecik tu)
  • Cendawan
  • Batang saleri
  • Tomato
  • Daun ketumbar (hiris halus)
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • Air
  • Garam
  • Gula
( Sayur tu tambah la apa lagi yang korang suka. Ni lebih kurang macam basic je. Nak banyak atau sikit terpulang.)


CARA-CARA :

  1. Tuang sedikit minyak dalam periuk yang telah dipanaskan. Masukkan bawang holland, bawang putih dan halia yang telah dihiris. Kacau sehingga agak keperangan.
  2. Masukkan air, kiub ayam dan kiub tomyam. Biarkan hingga mendidih. Kiub tomyam tu kalau masuk lebih makin sedap. Masukkan sekali sos tiram anggaran dalam satu sudu besar.
  3. Masukkan sayur yang keras dulu, contohnya bunga kobis, baby corn, lobak ke. Yang lembut macam cendawan, tomato dan batang saleri tu masuk kemudian. Biarkan seketika.
  4. Rasa kalau kuah kurang masin, boleh ditambah garam. Sebab kiub tu dah sedia masin. Masukkan juga sedikit gula. Kalau nak rasa pedas boleh juga ditambah cili padi.
  5. Masukkan pula telur puyuh yang telah dikupas sambil masuk sebiji dua dalam mulut. Haha. Masukkan sekali sayur yang lembut pula. Biar mendidih hingga sayur agak lembut. 
  6. Tutup api dan tabur daun ketumbar yang telah dihiris halus. Sedia untuk dihidang.

Nampak tak telur puyuh tu.. Sedap woihhh...Hihii. telur puyuh ni kan masak telur pindang pun sedap tau. Lagi sedap dari telur ayam. Tapi leceh nak masak telur pindang ni. Masak dia ambil tempoh yang lama. Ingat masa kawen dulu, rebus telur pindang ni makan masa sampai 3 hari. Selamat bukan kita yang merebusnya.. Mau rentung telur tu lupa nak tambah air. haha.



Telur ooo telur.. Kenapa kau sedap sangat?? 

SELAMAT MENCUBA & SELAMAT MEMASAK KENKAWAN ;)

Jap-jap.. Sapa tengok cerita ni??




THE LEGEND OF THE BLUE SEA 

❤ ❤ ❤ ❤
Hahaha.. LEE MIN HO ok !! TERJEBAK LAGI...








Isnin, 5 Disember 2016

AYAM MASAK UNGKEP


Assalamualaikum semua..
Ni menu makan malam tadi, dah pening nak masak apa. Tengok dalam peti ais ada ayam, renung punya renung, fikir punya fikir.. Apa la aku nak masak dengan ayam ni..Ermmm.. akhirnya terjadi la AYAM MASAK UNGKEP ni.. hehe.. Apa makna ungkep ek? Dana .. Apa makna ungkep ek? ke sapa-sapa orang jawa leh terangkan maksud ungkep. Yang kita faham maksud ungkep tu maknanya semua bahan yang dicampur dalam satu kuali biar mesra. Yeke? Hahaha :p


Ni bahan kisar untuk buat ungkep. Lupa nak ambil gambar kunyit hidup sekali. Kalau ikut resepi asal serai diketuk je. Ni kita buat dua-dua. Kisar dan ketuk.

RESEPI : AYAM MASAK UNGKEP
OLAHAN : NAILY'S KITCHEN


BAHAN-BAHAN :

  • 8-9 ketul ayam dicuci bersih .
  • 2 batang serai
  • 3 cawan air
  • minyak
  • garam
  • gula
  • 1/4 kotak santan (saya guna santan kotak jenama KARA)
BAHAN KISAR :

  • 10 biji bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 2 inci halia
  • 2 inci kunyit hidup
  • 2 batang serai
  • 2 sudu besar ketumbar
  • 1 sudu besar jintan
  • 20 biji cili padi ( kalau nak pedas tambah lagi, kalau tak suka pedas kurangkan)


CARA-CARA :

  1. Panaskan minyak didalam kuali. Tumis semua bahan kisar sehingga terbit minyak.
  2. Masukkan serai yang telah diketuk dan ayam yang telah dicuci bersih. Gaul rata.
  3. Masukkan pula lebih kurang 3 cawan air. Tutup kuali rapat-rapat.
  4. Agak-agak kuah sudah mengering sedikit, masukkan pula garam, gula dan sedikit santan. Kalau tak masukkan santan pun boleh juga. Tapi nak tambah rasa lemak sedikit boleh la tambah sedikit santan. Kalau letak banyak sangat dah jadi rendang nanti. Hihii..
  5. Kacau sekali sekala agar ayam tak hangus. Sesuaikan rasa garam. Jika kurang masin boleh tambah sedikit lagi garam.
  6. Bila kuah dah kering, boleh tutup api. Tapi kalau suka ayamnya berkuah jangan masak terlalu kering. Biarkan ada sedikit kuah. Sedia untuk dihidang.

Bukan setakat makan dengan nasi je, makan roti cicah kuahnya pun sedap. Nak-nak dah diperangat keesokkan harinya. Lagi sedap rasanya. Pagi tadi bawa bekal pergi kerja. Hihii.. Sedapppp.. :p
Korang kalau dah tak tau nak masak apa, boleh la cuba masak ayam ungkep ni. Senang, mudah dah cepat. Dalam setengah jam dah siap masak. Tapi kalau guna ayam kampung lagi sedap rasa dia. Yelaa ayam kampung kan rasa dagingnya manis.


SELAMAT MENCUBA :)




Ahad, 4 Disember 2016

ASAM REBUS IKAN TENGGIRI



Assalamualaikum semua..
Lama rasanya tak bersiaran. Ehee.. Ni gambar lunch tadi.. Tekak tak berapa nak sedap la. Pau rendang tu sedap tau.. :p


Gambar asam rebus ikan tenggiri ni pun dah berkurun simpan dalam folder. Ehee. Acah-acah sibuk hujung tahun katakan.. Resepi Asam Rebus kali ni ada kelainan sikit. Kita guna lada hidup a.k.a lada merah besar tu. Rasanya lebih sedap dari guna lada kering tau. Jom kita tengok bahan-bahan yang digunakan. Senang je, lebih kurang macam masak asam pedas juga.

Bahan-bahan :

  • 1 ekor ikan tenggiri yang telah dicuci bersih.
  • 7 batang lada merah*
  • 2 buku bawang besar*
  • 3 ulas bawang putih*
  • Seinci halia*
  • Seinci kunyit hidup* 
  • Sedikit belacan (optional)*
  • Air asam jawa
  • Garam
  • Sedikit gula
Cara-cara :

  1. Kisar bahan-bahan yang bertanda * . Masukkan kedalam periuk. Masukkan juga air asam jawa. Agak-agak jangan terlalu pekat. Asam rebus kebiasaannya cair  bukan seperti asam pedas. Asam pedas makin pekat makin syok makan. Hihii
  2. Biarkan ia mendidih seketika. Masukkan ikan tenggiri yang telah dicuci bersih.
  3. Masukkan juga garam dan sedikit gula. Biarkan sehingga ikan tersebut masak. Sesuaikan rasa garam dan jika kurang masam, boleh juga kita letak sekeping asam keping.
  4. Jika rasa dah sesuai dengan tekak,boleh la tutup api dan sedia untuk dihidang.



Pernah korang makan asam rebus ikan ni dengan tempoyak?? Haha..pelik ke? Tak ada la pelik.. Sedapppppp sangat tau korang. Haha. Masukkan dalam mangkuk bubuh kuah banyak-banyak, lepas tu masukkan sesudu dua tempoyak. Perghhh makan dengan nasi panas-panas. Meletopp la rasa dia. Tapi korang jangan la masukkan tempoyak dalam periuk. Sian kat orang lain yang tak makan tempoyak. Lagi pun tak sedap kalau masuk sekali dalam periuk. Yang sedap masa nak makan tu bubuh dalam mangkuk.. Slurrrpppp hirup kuah dia.. Hihii. Anak panggil pun tak toleh.. Kahkahkah.

SELAMAT MENCUBA ;)