Selasa, 6 Disember 2016

TOMYAM CAMPUR BERSAMA TELUR PUYUH


Assalamualaikum semua.. ✌
Tadaaa.. Semalam balik kerja tak tau nak masak apa. Nak masak ikan, masak ayam jemu dah.. Tapi tekak ni tekak melayu. Nak juga nasi.. Kihkih.. Kita buat je la tomyam sayur campur pula dengan telur puyuh rebus. Ni tomyam versi yang mudah. Main campak-campak je. Tunggu menggelegak.. Dah siappp.. hehe. Tomyam paste yang dalam tin tu kat rumah dah habis. Ni guna yang kiub je jenama Maggi. Pun sedap juga. Tapi tak sesedap guna tomyam paste dalam tin tu.. :p

Untuk resepi  kali ni kita masak guna periuk sedang tau. Kalau nak masak sikit pandai-pandai la korang adjust sayur mayur dia nak banyak mana, kuah nak banyak ke sikit terpulang la. Kita yang buat dia, ye tak? Jangan pening-pening. Masak tomyam je pun.. Kahkah..


Banyak perabah dalam ni. Perabah orang Johor kata tu maknanya bahan-bahan. Hihii. Sedap makan sayur ni.. Tomyam ni buat ratah je pun sedap.

RESEPI  : TOMYAM CAMPUR BERSAMA TELUR PUYUH
OLAHAN : NAILY'S KITCHEN

BAHAN-BAHAN :

  • Telur puyuh (rebus dan kopek kulitnya)
  • Bawang holland (potong 6, jangan hiris nipis tau)
  • Bawang putih (hiris nipis)
  • Halia (hiris nipis)
  • Kiub tomyam (guna jenama Maggi, nak guna jenama lain pun boleh)
  • Kiub ayam (guna jenama Knorr)
  • Sos tiram
  • Bunga Kobis
  • Baby Corn (jagung kecik tu)
  • Cendawan
  • Batang saleri
  • Tomato
  • Daun ketumbar (hiris halus)
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • Air
  • Garam
  • Gula
( Sayur tu tambah la apa lagi yang korang suka. Ni lebih kurang macam basic je. Nak banyak atau sikit terpulang.)


CARA-CARA :

  1. Tuang sedikit minyak dalam periuk yang telah dipanaskan. Masukkan bawang holland, bawang putih dan halia yang telah dihiris. Kacau sehingga agak keperangan.
  2. Masukkan air, kiub ayam dan kiub tomyam. Biarkan hingga mendidih. Kiub tomyam tu kalau masuk lebih makin sedap. Masukkan sekali sos tiram anggaran dalam satu sudu besar.
  3. Masukkan sayur yang keras dulu, contohnya bunga kobis, baby corn, lobak ke. Yang lembut macam cendawan, tomato dan batang saleri tu masuk kemudian. Biarkan seketika.
  4. Rasa kalau kuah kurang masin, boleh ditambah garam. Sebab kiub tu dah sedia masin. Masukkan juga sedikit gula. Kalau nak rasa pedas boleh juga ditambah cili padi.
  5. Masukkan pula telur puyuh yang telah dikupas sambil masuk sebiji dua dalam mulut. Haha. Masukkan sekali sayur yang lembut pula. Biar mendidih hingga sayur agak lembut. 
  6. Tutup api dan tabur daun ketumbar yang telah dihiris halus. Sedia untuk dihidang.

Nampak tak telur puyuh tu.. Sedap woihhh...Hihii. telur puyuh ni kan masak telur pindang pun sedap tau. Lagi sedap dari telur ayam. Tapi leceh nak masak telur pindang ni. Masak dia ambil tempoh yang lama. Ingat masa kawen dulu, rebus telur pindang ni makan masa sampai 3 hari. Selamat bukan kita yang merebusnya.. Mau rentung telur tu lupa nak tambah air. haha.



Telur ooo telur.. Kenapa kau sedap sangat?? 

SELAMAT MENCUBA & SELAMAT MEMASAK KENKAWAN ;)

Jap-jap.. Sapa tengok cerita ni??




THE LEGEND OF THE BLUE SEA 

❤ ❤ ❤ ❤
Hahaha.. LEE MIN HO ok !! TERJEBAK LAGI...








6 ulasan:

  1. KITA KITA KITA!!
    kita tgk cete min ho!! mmg recorded siap2...
    kot2 ter-terbongkang depan tv,hanyut..leh tgk esknya.hehehe
    tapi cete dia cam pelik sket..skjp2 zaman silam..sat 21 century..
    naily..x layan doctor romantic,teacher kim?? suami saya suka giler cite tu.
    saya pon melayan jg.. minho hero zaman kita mude2 dlu..
    boys over flower, perfect match..etc. nyum2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. malas la layan doc romantic teacher kim.. layan yg PALING BEST je..
      hahaha..

      Padam
  2. waaaaaaaaaaaaa rare nih tak penah tomyam ngn tlr pyh... tp musti sedap kan

    * tudung itam yg aku pakai ari senin tu, anaqeen bukan kekaboo

    BalasPadam
    Balasan
    1. kahkah..anaqeen gn kekaboo lebih kurang je..tu kadang keliru :p

      Padam
  3. aiyo yo.. biarpun lee min ho di situ.. tomyam itu jugak yang menarik perhatian ku.. hee~ lapar !!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe..tengah lapo mmg la nampak tomyam je..cuba masa kenyang?kihkihkih :p

      Padam