Isnin, 30 Januari 2017

IKAN BILIS GORENG BERSAMA BELIMBING BULUH


Assalamualaikum everybodyyyyy.. Ecehh.. hahah
Saja je kan, lama tak jenguk blog sendiri.. Blog orang lain tak lupa, blog sendiri macam terlupa.. kahkah..kasihan.. kasihan.. :p

Korang dah ada idea nak masak apa hari ni? Agak-agak tak ada idea, boleh cuba resepi ni, sap sap soii.. tadaaaa.. senang je. Hari tu pegi pasar tani jumpa belimbing buluh. Kalau belimbing buluh kita suka masak camni la. Kalau tak pun masukkan dalam masak lemak cili padi.. Sedap.. Pedas-pedas masam.




  • Segenggam ikan bilis dicuci bersih kemudian goreng hingga garing, bukan hangus..hehe. Angkat dan ketepikan.
  • Hiris bawang besar, bawang putih, lada merah dan hijau. Nak pedas guna cili padi.
  • Belimbing buluh dibelah dua, jangan lupa cuci belimbingnya.
  • Tumis bahan-bahan yang dah dihiris tadi, agak layu bawang2 tu masukkan belimbing buluh tadi. Kacau rata hingga belimbing bertukar warna agak kekuningan. Masukkan juga sedikit garam. Jangan banyak sebab ikan bilis goreng tu kan dah rasa masin.
  • Tutup api dan masukkan ikan bilis goreng tadi, gaul rata dan sedia untuk dihidang.

Kalau memang tengah tak ada selera makan, lauk camni pun dah cukup bukak selera. Kalau kita memang suka lauk-lauk kering camni. hehe..

Apa-apa pun selamat mencuba ye kenkawan.. :)





4 ulasan: