Selasa, 17 Januari 2017

GULAI LEMAK PISANG MUDA


Assalamualaikum semua..
Seperti yang dijanjikan di entry yang lepas, hihii.. Kata nak kongsi resepi kan? Esok-esok kita tu dah jejak pertengahan bulan Januari dah.. Oleh kerana petang-petang camni dalam otak dok terbayang makanan je, godeh folder ternampak la gulai lemak pisang muda ni. Ishhh..bikin merembes kelenjar airliur.. Kikiki :p

Jenis pisang ni kita bukan cam sangat, kalau pergi pasar tu cuma cakap je dengan akak pasar tu, 'kak..nak pisang sayur..'
Nama nak bertanya nama pisang tu asyik la lupa. Hehe
Sebelum nak siang pisang tu, sediakan dulu air garam.. Untuk mengelakkan pisang jadi lebam..Jom kita intai resepinya..

Bahan-bahan :

  • Sesisir pisang sayur ( kupas kulitnya, masuk dalam air garam, isinya ditumbuk kasar.. asal pecah isinya..mak kita suka yang camni dari yang dihiris. Lagi lemak katanya..)
  • 7 biji bawang merah *
  • 3 biji bawang putih *
  • Segenggam kecil ikan bilis *
  • Seinci kunyit hidup *
  • Sesudu besar lada hitam *
  • Sehelai daun kunyit
  • Sekotak santan (kita guna santan Kara)
  • Garam secukupnya
  • Air secukupnya




Cara-cara :

  1. Pisang dicuci bersih, siat kulitnya dan rendam didalam air garam. Isi pisang ditumbuk kasar. Air garam untuk mengelakkan pisang dari jadi lebam.
  2. Kisar bahan-bahan yang bertanda *
  3. Toskan pisang,masukkan kedalam periuk bersama bahan kisar. Masukkan santan dan air. Masak sehingga mendidih.
  4. Agak pisang sudah mulai lembut, masukkan daun kunyit. Perasakan dengan sedikit garam. Rasa dan biarkan ia mendidih lagi seketika. 
  5. Matikan api dan sedia untuk dihidang. Sesuai dimakan bersama nasi panas, ikan goreng dan tak lupa juga sambal belacan. Baru ngammmm !! Kihkih


SELAMAT MENCUBA.. :)






Tiada ulasan:

Catat Ulasan