Selasa, 17 Mei 2016

RESEPI : ASAM REBUS IKAN GELAMA BERSAMA NANAS

Assalamualaikum semua..

Dah lama rasanya tak makan asam rebus ni, asam rebus ikan gelama letak sama dengan nanas..kalau arwah atok nenek kita memang suka lauk lauk ringkas camni.. Orang dulu dulu kalau masak main campak campak je, tak de pun nak sukat sukat.. campak campak camtu la rasanya yang sedap..hihii



Jom kita tengok apa resepi Asam Rebus Ikan Gelama Bersama Nanas.

Bahan-bahan :


  • Ikan Gelama
  • Lada Merah
  • Bawang Merah
  • Bawang Putih
  • Sedikit Halia
  • Sedikit Kunyit
  • Sedikit Belacan (optional)
  • Air Asam Jawa
  • Garam
  • Sedikit Gula
  • Serbuk Perasa (optional)


Ni Laa Ikan Gelama



Simple je bahan bahannya kan.. memasak ni sebenarnya mudah kalau ada minat..lagi satu kenal bahan bahan..kalau tak kenal bahan payah la sikit..hihi
Selalunya yang tak kenal bahan ni orang lelaki,kebanyakkannya la..tapiiii kan tak boleh cakap jugak..orang pompuan sekarang pon ramai yang tak kenal barang barang asas memasak..kalau dah bawang pon tak kenal..kronik la tu..haha

Berbalik pada resepi kita, bahan bahan kat atas tu lada merah,bawang, bawang putih, halia, kunyit dan sedikit belacan kita blend aje...terrrrrrr...siap..hehe..

Pada yang tak suka belacan tu tak payah la letak..terpulang pada kita. Masukkan dalam periuk, perahkan air asam jawa, didihkan.. air asam jawa tu biar masam sikit baru umphh..
Jangan tumis pulak..kalau tumis dah jadi asam pedas bukannya asam rebus kan..

Masukkan ikan dan nanas..jangan lupa letak garam,sedikit gula dan serbuk perasa..
Biarkan mendidih, menggelegak agak agak nanas tu dah lembut baru dimatikan apinya.




Sedia untuk dimakan...tadaaaaa..
Makan nasi panas panas..perghhh
Nikmat mana yang hendak ku dustakan..syukur alhamdulillah masih diberi nikmat makan..





Tiada ulasan:

Catat Ulasan