Isnin, 30 Mei 2016

RESEPI : ASAM PEDAS IKAN MAYONG BERSAMA JERUK SAWI


Asam pedas sinonim dengan masyarakat Johor.. macam-macam versi asam pedas pon ada..tinggal pilih nak menggayakan cmne dan ikut kesesuaian..

Kali ni saya pilih masak Asam Pedas Ikan Mayong.. Ada juga yang panggil ikan mayong ni Ikan Jahan..Asal usul mungkin dari ikan jerung agaknye..kihkihhh..rasa ikan ni lemak, lembut je..kalau digoreng dan dibuat sambal tumis pun sedap tau..

Dalam asam pedas kita boleh letak terung, bendi, tomato ataupun jeruk sawi.. korang penah mkn jeruk sawi?serioussssss sedap wehhhh..hihiii..daun kesum jugak memainkan peranan penting tau.. dapat mengharumkan lagi asam pedas dan sekaligus dapat menghilangkan hanyir ikan..

: ni laa rupa sawi jeruk :



: Ikan Jahan atau Ikan Mayong...sama je ikannya.. :

Panjang lebar pulak menceceh..hihi.. Jom ape kata kita intai-intai RESEPI ASAM PEDAS IKAN MAYONG BERSAMA JERUK SAWI.

Bahan-bahannya :

  • 4 buku bawang besar (saiz sedang)
  • 4 ulas bawang putih
  • seinci halia
  • 2 cm kunyit hidup
  • sedikit belacan
  • 4 senduk cili kisar (ikut tahap kepedasan yang disukai..nak pedas letak lebih)
  • 2 sudu pes asam jawa (dicampur dengan air, nak masam tambah pes asam jawa)
  • garam
  • serbuk perasa (optional)
  • minyak masak
  • daun kesum
  • jeruk sawi
  • ikan mayong


Bahan kisar halus :
  • 4 buku bawang besar
  • 4 ulas bawang putih
  • halia
  • kunyit
  • belacan



Cara-cara :

  1. Cuci ikan yang telah dipotong nipis..cuci ikan menggunakan limau kasturi.. Kalau limau kasturi tak ada boleh juga rendam dengan air asam jawa dicampur dengan garam. Tujuan cuci ikan menggunakan limau kasturi atau air asam jawa ni untuk menghilangkan rasa hanyir ikan. Setelah cuci toskan airnya.
  2. Panaskan minyak diperiuk.. pastikan minyak betul-betul panas..Tumis bahan-bahan yang telah dikisar halus dan lada kisar.
  3. Setelah agak garing bahan-bahan yang ditumis atau dalam erti kata lain setelah  pecah minyak, masukkan air asam jawa.. Masukkan sedikit demi sedikit ikut kepekatan yang disukai..
  4. Selepas itu masukkan ikan mayong, biarkan mendidih
  5. Agak-agak dah mendidih masukkan daun kesum dan sawi jeruk.. Jangan lupa letam garam dan serbuk perasa... Sesuaikan rasa, agak-agak ikan dah betul-betul masak padamkan api dan sedia untuk dihidang...





Makan nasi panas dengan asam pedas.. Letak sikit kicap manis JALEN / KIPAS UDANG.. Ulam dengan timun cina cicah sambal belacan..... Perghhhhhhh.. Nikmat mana yang hendak didustakan.. hihii


SELAMAT MENCUBA :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan