Rabu, 19 Oktober 2016

RESEPI : SANTAI MINUM PETANG. POPIA SAYUR & LEPAT PISANG


Assalamualaikum semua..
Ni nak cerita tentang hari Sabtu lepas 15.10.16. Saje cuti tak ada buat apa.. tetiba bonda terCINTA cakap, kalau petang-petang ni makan popia sedap kan? hihii.. ayat dia.. Yelaa mak, jom kita jenguk kat peti ais ape sayur yang ada kita leh guna buat inti popia. Sekali tengok cuma ada tauge, carrot dengan daun bawang je. Nak keluar pegi kedai malas, hehe.. Ni pun boleh jugak jadi inti.. Kalau ada sengkuang mesti lagi sedap sebab krap krup je bila kunyah. Ok next time ye..

Kali ni guna rencah ikan bilis je. Tumbuk bawang merah, bawang putih, ikan bilis sambai lumat. Pastu tumis dengan sedikit minyak. Masuk segala sayur yang ada. Siap bab inti. Tunggu sejuk baru gulung dengan popia. Sedapppp bila makan tengah panas-panas.. Mengelupur bila masuk mulut.. Haha.. Tu laa..tunggu la sejuk sikit baru masuk mulut. Ni tak menyabor kan? mendapat la... :p


Haaaa.. Ni pulak permintaan anak dara kesayangan saya.. Dia tak suka popia, jadi dia suruh saya buat lepat pisang. Sebab dia tengok ada pisang kat dapur. Selamat la kat belakang rumah ada pokok pisang, boleh ambik daunnya.

Ni pun senang je membuatnya. Potong pisang kecil-kecil, masuk dalam blender bubuh santan , gula sikit, garam sikit, air sikit. Terrrrrrrrrr terrrrrrr.... Siap. Buh dalam mangkuk. Letak pula tepung gandum. Gaul agak-agak tak cair tu dah ok la tu.

Daun pisang lap dengan kain bersih, lepas tu layur kasi lembut daunnya. Mula la melepat. Hihii. Panaskan kukus dulu jangan lupa. Dah siap melepat masuk dalam kukus. Biar dalam 20 minit dah masak. Tengok daunnya pun dah berubah warna. Ni buat dalam saiz yang comel-comel je. Anak dara ni tak nak yang besar, tak cantik katanya.






Ni la dua menu minum petang untuk kesayangan-kesayangan saya. Menu yang cukup mudah untuk anda cuba.

SELAMAT MENCUBA :)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan