Ahad, 3 Julai 2016

RESEPI : DAHLIA SUSU a.k.a SEMPERIT SUSU


Assalamualaikum semua..
Hari tu kan dah janji nak share resepi kuih raya yang mudah..hehe .. Sorry uols, kite terlupa.. Dah lagi dua hari nak raya, baru nak share resepi..hihii.. Tak ape, kalau tak sempat buat raya puasa ni, buat raya haji pon ok jugak, lagi pon senang sangat la resepi DAHLIA SUSU ni. Ada orang panggil SEMPERIT SUSU, tapi kan kalau saya semperit tu yang panjang, bukan yang ni..

Apa kata korang cuba, memang sedap tau.. Rasa dia opkos la rasa susu, lemak-lemak gitu.. Masuk je mulut terus cair dimulut..hihii


Yang ni saya buat dua kaler, satu kaler merah pink, satu lagi buat kaler hijau, meriah..haha


Ceri tertanggal la pulak..ishhh.. ke kena kutis dek anak dara sorang ni? Paham tak 'kutis' tu ape? Almaklum saya ni orang JOHOR..hihiii.. Kutis tu maksudnya lebih kurang kuis la..


Jom la kita tengok resepi KUIH DAHLIA SUSU ni..

Bahan-bahan :

  • 250 gram butter
  • 450 gram tepung jagung
  • 100 gram tepung ubi
  • 1/2 tin susu pekat manis
  • 2 sudu kecil esen vanila / esen ros (saya guna esen ros, sebab wangi je bila bakar..hihii)
  • pewarna yang disukai
  • hiasan (ceri / manik / dll )
 Cara-cara :

  1. Mula-mula pukul butter dan susu. Jangan pukul terlalu lama nanti biskut jadi kembang, tak cantik nanti.. Pukul manja-manja je.. Tepung jagung dan tepung ubi diayak.. 
  2. Agak sebati susu dengan butter, masukkan tepung jagung dan tepung ubi sedikit demi sedikit. Masukkan esen vanila.. Uli rata..Adunan memang agak lembik, tapi jangan risau..dah bakar nanti tak ada la lembik.. kalau ikut betul-betul sukatan resepi ni memang akan jadi..InsyaAllah.
  3. Bahagikan kepada dua bahagian. Bubuh la warna ape yang korang suka.. Nak warna warni pon tak ade sape yang nak marah..kan kita yang buat dia kan..
  4. Masukkan adunan ke dalam acuan dahlia.. tekan atas dulang pembakar ak.a loyang.. heheh.. hias dengan ceri / manik urai / dll..ikut korang nak hias camne,,letak coklat chip pon boleh jugak..
  5. Bakar dalam oven dengan suhu 160 darjah celcius. Bakar dalam anggaran masa 5 minit keatas.. Rajin tengok, dan pusing- pusingkan loyang pembakar tu..kang ade garing sebelah je.. Tujuan pusing loyang tu biar dia bakar sama rata.. Perghhh.. bau diaaaa..harum satu rumah..hihii
  6. Agak dah garing bahagian bawah kuih tu, keluarkan dan biar sejuk dulu baru masukkan dalam bekas ye..
Senang je kan? bahan pon mudah.. tak ada la banyak bahan sangat.. Dan rasanya tentu la sedap.. Lebih puas hati buat sendiri, satu adunan ni boleh dapat dalam 100 pcs lebih kurang la..

SELAMAT MENCUBA :)





Tiada ulasan:

Catat Ulasan