Selasa, 27 September 2016

RESEPI : MUDAH & RINGKAS. UDANG GORENG , IKAN KEMBUNG GORENG & SAYUR PUCUK MERANTI GORENG


Haha.. Mati la semua menu goreng belaka. Ni kes semua nak cepat. Kadang-kadang balik kerja dah lambat, jalan jem lagi, ni je la yang dapat disediakan. Udang tu kan, kita dapat beli yang baru naik dari laut. Perghhh rasa dia, jauh beza dengan udang yang beli kat pasar tu. Manis, lembut.. Ishhh :p

Bahan-bahan nak goreng ikan & udang tu senang je.. Kalau nak lagi senang gaul je dengan serbuk kunyit & garam. tu paling mudah. haha. Tapi kalau nak special sikit rasa dia, tak nak la ringkas sangat kan walau hakikatnya goreng jeee..hihii. Kita tumbuk kunyit hidup, bawang putih dalam 3 ulas, halia sikit, garam sikit. Tumbuk sesungguh hati sampai lumat. Pastu gaul pada ikan & udang tadi. Terpulang nak goreng ikan atau udang dulu. Masa goreng tu, hurmmm bau dia semerbak wangi kemain lagi.

Sayur tu pon senang je. Hiris bawang, bawang putih. Letak sikit ikan bilis, pastu tumis. Agak garing/layu bawang tu masukkan sayur meranti, sedikit garam & serbuk perasa kalau suka. Kalau nak ada kuah, boleh tambah sikit air. Jangan bubuh banyak sangat, nanti jadi sup sayur. Hehe.


Pada yang tak kenal bagaimana rupa sayur pucuk meranti, ni la rupa pucuk meranti. Rasanya ade sedikit pahit-pahit, tapi sedap. Selain dari digoreng, pucuk meranti ni sedap kalau masak lemak dicampur sama labu. Resepi yang tu lain kali kita share ok. Gambar diambil dari En Google.


Tadaaaa..siap dah. Senang kan?Kalau yang goreng-goreng ni pun cakap susah.. Tu bukan susah tapi MALAS.. Hahaha :D
Makan dengan nasi panas. Sedap !! :p

SELAMAT MENCUBA.. :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan