Selasa, 4 Oktober 2016

SAMBAL IKAN BILIS CILI API PETAI KOMPEM MELETOPPSS


Tadaaaa... saja nak tayang SAMBAL IKAN BILIS CILI API PETAI yang kompem masuk mulut meletop-letop rasanya. Hahaha. angkat bakul sendirik nampak. Ishh.. tak caya plak dia, pegi tanya pada yang dah rasa sambal homemade yang dimasak dengan penuh kasih sayang ni. Hihi.. Kalau nak keyakinan yang lebih tinggi boleh tanya Siti NurhalizaaaaCik Suzie ManisCik Echa Hot. Pegi tanya kalau tak caya.. Haha

Meh nak share proses pembikinan sambal ni ye.


Mula-mula tu nak tunggu sambal tu kering ya ampun.. dia punya merecik melenting-lenting. Haha sakit woo.. pijar kena percik lada lagi.. Masak dengan api yang perlahan agar sambal tu tak rentung. Hihi.
Agak dah kering sikit tu kita masuk pula ikan bilis. Nak sedap guna ikan bilis yang premium ok. Tengok, berkilat je ikan bilis tu. Bersinar-sinar. haha


Kita kacau dan terus kacau ye. Part ni memang tak boleh tinggal, kang hangus berkerak bawah dia. Biar dia kering sedikit.


Nampak tak PETAI ni? Segar kan? Mesti la.. Sambal Ikan Bilis Petai from Naily's Kitchen menggunakan petai yang segar ya, petai yang dikopek sendiri. Dan dipastikan semua petai-petai itu bebas dari ULAT.


Kita masukkan pula petai yang sedap lagi segar ni. Ya.. memang banyak saya letak. Takkan nak letak sikit je kan? Tak patut.



Kita kacau biar hingga sambal betul-betul kering. Tutup api dan biarkan ia sejuk sebelum dipacking.
Terliur tak tengok? Hihihi.. Pada yang tak berkesempatan nak memasak, kami mudahkan cara. Apa kata korang semua pakat-pakat beli je senang. Macam-macam kegunaan boleh pakai. Buat perencah nasi goreng, buat rencah sayur goreng pon boleh.kangkung goreng belacan..Perghhh.. Pecahkan telur kat sambal ni, makan dengan nasi panas pun sedap. Yang tu boleh order tanpa petai, banyak kegunaannya.




Ni antara SAMBAL IKAN BILIS yang dijual ya. Anggaran berat dalam 300 gram sebekas.
Harga pula amat berpatutan dengan anggaran berat dan kualiti barang yang digunakan. Antaranya menggunakan Ikan Bilis Premium, Cili Padi Kampung yang segar. Bukan menggunakan cili siam. Berikut adalah senarai harga :

Sambal Ikan Bilis Biasa - RM 12
Sambal Ikan Bilis Petai - RM 14
Sambal Ikan Bilis Merah - RM 12

Berminat? sila hubungi / whatsapp di no :

012 768 8616



Nota Kaki : Pada yang tak tahan pedas tu, boleh request tak nak pedas sangat. ikut la skala kepedasan masing-masing ye.


CEPAT-CEPAT.. JOM LA BELI.. HAHA :D










3 ulasan:

  1. alaaaa dah ceces2 ailio plakk dahhh ..rinduu kekemainn kat sambal ijo ni!!!!

    BalasPadam

AYAM GORENG KUNYIT